پورتال سازمانی

پرتال سازمانی

پورتال هوشمند


 

 
 


نقشه استراتژي شركت انتقال گاز

 

 

نقشه استراتژي شركت انتقال گاز ایران

هر سازمان سرآمد برای معرفی خود به ذینفعان ( کارکنان، تامین کنندگان، مشتریان، جامعه ، سهامداران) نیاز دارد که اعلام نماید: چه ماموریتی دارد ، چه هدف و چشم اندازی دارد،  1- در چه نقطه ای قرار دارد ( وضعیت فعلی) 2- به چه نقطه ای می خواهد برسد (هدف و چشم انداز) 3- از چه راهی به هدف خود می خواهد برسد. (استراتژی)

ماموریت : انتقال ایمن ، پاک، پایدار و بهره ور گاز طبیعی                                    چشم انداز: شرکتی سرآمد در تراز جهانی در افق 1404

 

نقشه استراتژی چهار منظر دارد( برای شرکتهای غیر انتفاعی)

الف : منظر ماموریت و چشم انداز

ب: منظر جهت گیری های راهبردی ( فرایندها)

ج: منظر رشد و یادگیری

د: منظر مالی

 

مصادیق موضوعات استراتژی :

1- انتقال پاك : یعنی انجام تعمیرات با كمترين فشار گاز؛ یعنی اندازه گيري گازبلودانها و دوشیر کردن شیرها، اسليو گذاری، استفاده ازكامپوند، بيلدآپ کردن، کسب امتيازات بالا در بحث محیط زیست و HSE؛ تکمیل کامل فرم های پيگراني و اطلاع همه واحدهای مرتبط و دیدن همه جنبه های زیست محیطی، تکمیل کامل فرم های تزریق گازو اطلاع همه واحدهای مرتبط و دیدن همه جنبه های زیست محیطی،   تکمیل کامل فرم های تخلیه گاز  و اطلاع همه واحدهای مرتبط و دیدن همه جنبه های زیست محیطی ؛ استفاده از كمپرسور موبايل برای انتقال گاز یک بخش خط لوله( جهت تعمیر)  به بخش دیگر خط لوله  جاری سازی  کامل مديريت پسماند    استفاده از نتایج پيگراني هوشمند و انجام به موقع تعمیرات ( در زمان کم باری شبکه )و انجام مانورها ی  مرتبط نوع C , B , A  در تمامی ایستگاهها و یاردها ، ستاد ، در سرویس بودنLBV  ها و ...

 

۲-انتقال ايمن : استفاده از ضوابط و قوانینHSE ، بازرسي فني تمامی تجهیزات و ظروف تحَت فشار و استراتژیک، انجام بازرسي هاي دوره ای و منظمHSE ، اجرای کامل ضوابط و قوانینHSE  مربوط به پيمانكاران، اجرای کامل مكانيزم پرميت، اجرای کاملPSSR  ، ایجاد داشبورد پرميت جهت کنترل جامع، استفاده از نتایج پيگراني هوشمند و انجام به موقع تعمیرات، الزام بحث مديريت ريسك عملیاتی، الزام بحث مديريت ريسك فرآیندی، انجام مانورها ی مرتبط نوعC , B , A  و ...

 

۳- انتقال پايدار : انجام به موقع تعميرات با توجه به گزارشات پيگراني هوشمند و گزارشات نشت يابي و پاسی شیرها ، آمادگي واحد ديسپچينگ و واحد ارتباطات و انجام مانورها ی مرتبط، پیگیری ساخت RTU هاي داخلي و دسترسی سریع به اطلاعات شیرها، ایستگاههای حفاظت از زنگ ، فلومترها ، فشارسنجها و ... ، پیگیری تعمیرات به موقع شیرهای خودکار و نصب ثبت كننده عمليات برايLBV ، ایجاد سیستم كنترل خوردگي و حفاظت از زنگ هوشمند، ایجاد سیستم فعال نگهداري و تعميراتIPCMMS

۴-انتقال بهره ور : ایجاد سیستم فعال مديريت انرژي ( مصارف، خط مبنای انرژی، سیستمهای صرفه جویی انرژی، ... ) ، پیاده سازی کامل مديريت بهره وري، فعال شدن كميته بهره وري شركت انتقال گاز ايران

 

۵-بهبود مدیریت ریسک : انجام مدیریت ریسک عملیاتی، الزام بحث مديريت ريسك فرآیندی؛ الزام بحث ریسک استراتژی، الزام بحث ریسک مالی

 

۶-مدیریت کیفیت گاز : کنترلهای انلاین دیس‍چینگ و ارتباط با دیس‍چینگ ملی و گازهای استانی و انجام به موقع پیگرانی تمیزکننده خطوط، در سرویس بودنRTU  ها

 

۷- مدیریت کمیت گاز : استفاده از اندازه گیری گاز در مرز مناطق، مرز استانها و کلیه مصرف کننده ها و CGSها، اندازه گیری بلودانها

 

8- ارتقاء مدیریت انرژی : پیاده سازی استانداردISO 50001 : 2018  مدیریت انرژي و کربن، رسم شدت انرژی مصرفی، انجام ممیزی فنی انرژی

 

9- ارتقاء مدیریت نگهداري و تعميرات : پیاده سازی کامل IPCMMS  ( استفاده از ماژولهای PM, CM, EM و ماژول TSR، ماژول بازرسی فنی، ماژول نشت یابی، ماژولGIS ، ماژول مخابرات، بازرسي پروژه هاي تعويض پوشش، انجام صحیح تحویل و تحول خطوط مطابق استاندارد CPL-100

 

10- ارتقاء مدیریت لجستيك : احداث يارد جدید- احداث ساختمان اداري احداث يارد های فرعی- پيمان سپاری امور حمل و نقل ایجاد نرم افزار حمل و نقل و کنترل آنلاین خودروها در کل ایران- ساخت ولدينگ تراك ها و توزیع بین یاردها- آماده بكار بودن ماشين آلات ترابری، آماده بكار بودن ماشين آلات ساختمانی، آماده بكار بودن جرثقیلها، آماده بكار بودن سایدبومها- ساخت پكيج روشنايي برای عملیات ها- ایجاد مأمورسراهاي بين راه جهت تسهیلات به همکاران تعمیراتی- ایجاد انبارهای مسقف و بروز، ساماندهی کالاها و انبارها، حذف اقلام مازاد، اموزش کارکنان، انجام مانورها ی مرتبط نوعC , B , A  و ارتباط موثر با تامین کنندگان بیرونی ( کالا ، خدمات ) ، ...

 

11- بهبود تغيير و تحول : انجام صحیح تحویل و تحول خطوط مطابق استاندارد CPL -100 ، انجام صحیح PSSR ، برگزاری جلسات با گازهای استانی و مهندسی و توسعه و تعامل جهت تحویل و تحول خطوط و رفع مشکلات

 

12-اجرای طرحهای بهسازی و نوسازی : انجام به موقع تعویض ‍پوشش- انجام به موقع تغییر کلاس- انجام به موقع TSR، ...

 

13- بهبود تعاملات برون سازماني : برگزاری مانورهاي مشترك با سازمانهای بیرونی، ارتباط با سازمانهای حاکمیتی، ارتباط با سازمانهای نظارتی، ارتباط با فرمانداری، ارتباط با استانداری، ارتباط با دهیاری ها، ارتباط با آتش نشانی ها ، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، ...

 

۱۴-توسعه شراکتهای استراتژیک: استفاده از پ‍یمانکاران خدماتی و غذا، استفاده از پیمانکاران نظافتی، استفاده از پیمانکاران باغبانی، واگذاری یاردها به بخش خصوصی، واگذاری ایستگاه ها به بخش خصوصی، واگذاری تعمیرات اساسی و اورهال ها به بخش خصوصی، استفاده از خدمات ترابری و حمل ونقل به بخش خصوصی، ....

15- ارتقاء توانمندی مهندسی و مدیریت پروژه : استفاده از خدمات شرکتهای دانش بنیان، ارتقا دانش GIS، ایجاد خطوط جدید، ایجاد خطوط رابط، نصب شیر، انجام هات تپ، استفاده از روشهای نوین تعمیراتی، استفاده از تکنیکهای جدید انجام کار، ...

 

16-توسعه سیستم مدیریت عملکرد:شرکت در جایزه سرآمدی گاز، شرکت در جایزه EFQM ، ایجاد زیر ساخت و بستر نظام مشارکت، دریافت گواهینامه مدیریت سبز، دریافت گواهینامهHSE  برتر، دریافت گواهینامه سلامت اداری، دریافت گواهینامه تکریم ارباب رجوع، دریافت گواهینامه طرح شهید رجایی،...

۱۷-مدیریت دانش: وجود نظام مشارکت، برگزاری جلسه با بازنشستگان و استفاده از تجارب آنها

 

18- ارتقاء هدفمند شایستگی ها: وجود فرمهای شایستگی برای همکاران رسمی و قراردادی، وجود فرمهای شایستگی کانون مدیران، انجام رضایت سنجی شغلی، تعیین سبک رهبری ، تدوین مدل شایستگی های رهبری مدیران، ارزیابی شایستگی ها با رویکرد 360 درجه، ...

 

19. تعالي فرآيندها و نظام هاي مديريتي: دریافت گواهینامه های مدیریتیIMS  از سال ۱۳۷۹ با آخرین ویرایش،شرکت در جایزه مدیریت کیفیت اروپا EFQM، شرکت در جایزه تعالی منابع انسانی، شرکت در جایزه سرآمدی گاز، پیاده سازی استراتژی شرکت، پیاده سازی فرآیندها ،5S ,ISO9000 ,ISO14000 ,OHSAS 18000 , HSEMS و  ....

20. مديريت سيستم هاي اطلاعاتي : جاری سازیIMS  ، GIS،CMMS, IPCMMS، نرم افزار مدیریت پروژه ، نرم افزار مناقصات ، نرم افزارکالا، نرم افزاراموال، نرم افزار دیسپچینگ ، نرم افزارHSE ، نرم افزار حمل ونقل و نرم افزارOSMAND ، داشبورد رضایت سنجی منابع انسانی

 

21. باز طراحی الگوهاي حاكميتي : پيشنهاد اصلاح ساختار سازماني از طریق منابع انسانی و انجام بعضی موارد

 

22. توسعه زيرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات : بحث لينك مايكرو ويو VHF ، RTU ، فيبرنوري، شبكه مخابراتي از آنالوگ به دیجیتال ، ...

 

23-. توسعه رهبری و ارتقاء فرهنگ سازمانی : كانون ارزيابي مدیران ، ارزيابي 360 ، کلاسهای مدیریتی و تعالی سازمانی، روانشناسی، .....

 

2۴و ۲۵- شفافیت مالی: حسابرسی داخلی و بیرونی ، بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، ....

 

 

 

واحد تحلیل سیستم ها و مدیریت انرژی

 سیدناصر دلبری 17/02/1399

 


5.7.14.0
گروه دورانV5.7.14.0